Färdig för träning



Tyra gör sig redo för ett intensivt träningspass hemma hos pappa i backarna. Det finns massavis med goa galoppbackar där i skogen. Något som vi inte är vana vid då vi bor vid havet. Här finns endast EN backe och det är liten konstgjord pulka-kulle som inte går att galoppera uppför. Eller jo, det går men det skulle på sin höjd bli 2 galoppsprång uppför. Så temat för dagen var galopp i backar för att stärka baken och förbättra konditionen. Har tänkt att mitt mål är att komma iväg till backar en gång varje eller varannan vecka. Med massa tävlingar och träningar inplanerade samt jobb så kommer målet bli svårt att nå. Men man måste ha ett mål för att överhuvudtaget komma någonstans alls.

Det märktes verkligen på Tyra att hon behöver sån här typ av träning. Jag är uppvuxen i skogen och ridning i backar har alltid förut varit vardag för mig och mina hästar. Märkte hur tydligt som helst på Tyra att detta är hon verkligen inte van vid. Inte det senaste året iallafall sen hag köpte henne. Hon orkade uppför backarna i stillsam galopp men det var några gånger med nöd och näppe. Mina förra hästar har orkat detta hur lätt som helst varje dag.

Summan av denna dag är alltså att backträning är otroligt nyttigt för styrkan och konditionen och det ska jag göra som ofta jag får tillfälle!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0