Bygga eget sadelskåp

Japp jag och min pappa....eller allra mest pappa :D ...har byggt ett sadelskåp att ha i transporten! Det är himla bra att ha en byggnadsarbetare/snickare som pappa. Min extrapappa är målare och har egen firma så han skafå hjälpa mig måla skåpet sen :)

Materialet har kanske gått till ca 500 kr på ett stort ungefär, ingen koll alls på utgifterna egentligen utan höftar bara fram en siffra nu. Köpte pärlspont, en plywoodskiva, 2 st grejer man kan ha för att hänga ett hänglås i och gångjärn. Resten av materialet hade pappa redan. Köpte en sadelhängare och 2 st tränshängare med.

Sen måttade vi i släpet med hjälp av en pappskiva hur vi ville att skåpet skulle vara format och sågade sen ut detta i en bottenplatta av tjock plywood.

Eftersom Tyra är allra lättast att lasta och köra utan mellavägg så tar jag den enkla vägen och låter henne åka så. Varför krångla till det? Hon är hur lätt som helst att lasta när man inte krånglar till det men kan protestera mycket om man försöker tvinga in henne med mellanväggen i. Bättre att låta hela proceduren vara säker istället och låta henne få som hon vill. Lite fegt och dumt enligt vissa, smart enligt mig. Den dagen jag vill att hon ska kunna åka med mellanvägg så tar jag tag i problemet då. Hon åker utmärkt så här och trivs med att vara i transporten. Eftersom jag då inte har väggen i kan jag inte heller ha ett sadelskåp vid sidan om henne. Därför fick vi vara lite kreativa och bygga en annan variant.

Tror inte det är många som har ett sadelskåp som är totalt måttbeställt efter hur släpet ser ut där framme :)
Råkade ju dessutom köpa ett släp utan sadelkammare.

Så här ser skåpet då ut:





Och så den stolta pappan som byggt spektaklet





Det finns alltså ett lock upptill där jag kan lägga vad jag vill. Typ schabrak, täcke, borstar, boots, spö osv. Där nere hänger sadeln lite vinklat men det går bra att få in den ändå. Där finns även gott om utrymme för att ta med sig tex vatten och stängselgrejer om man vill. Ska även köpa en påse som man kan ha extra hö i att ta med till tävling.
Skåpet blev hur bra som helst! Hade inte kunnat bli bättre :)


Kommentarer
Postat av: Susanne

Snyggt! Pappor e bra att ha!

2012-03-18 @ 20:34:25
URL: http://kveikja.wordpress.com
Postat av: Maria

Snyggt och smart jag sparar iden tills jag köper transport.

2012-07-08 @ 01:06:52
URL: http://mariamehja.se
Postat av: Emily - Ryttarduon!

Gud vad fiffigt! :)

Svar: Ja den fungerar jättebra :)
Helena Nilsson

2012-07-26 @ 18:24:44
URL: http://ryttarduon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0