!!! SM-kvalad !!!

Ja den 21 juli var det då dags för SM-kval i Gaedingakeppni på Tölt i väst. På fm var det kurs i hur man rider gaedingakeppni samt att man fick ett försök på sig att visa sin häst för domarna och få en bedömning och förslag till förbättringar. Passade mig och Tyra utmärkt då jag har extremt lätt för att spänna mig på tävling och Tyra går inte alls som vanligt.
Denna gång fick jag ju öva och vänja mig vid tävlingssituationen några timmar innan allvaret började. Övningsomgången gick fint. Vi spände oss i töltmomentet som vanligt men det blev iallafall ingen travtakt :) :) :) Däremot en orolig form och en kommentar om att det gick för fort. Skritten var bäst där jag fick 8,4 poäng :)
SM-kvalade redan på övningen men det ska ju ridas likadant på tävling för att få kvala så det var bara till att ladda om batterierna till eftermiddagens kvalförsök.
 
 
Några timmar senare så mådde jag fruktansvärt illa när jag skulle upp på Tyras trygga rygg. Tänkte att jag aldrig skulle klara av detta utan att spy. Det var en blandning av nervositet samt att jag nog åt lite för mycket under lunchen. Ska jag aldrig mer göra om! Fy fasiken vad dåligt jag mådde!
 
Jag försökte kväva kväljningarna och få samma goa lugna känsla jag hade haft under förmiddagen. Det var ju samma människor jag skulle rida för! Ingen fara!
När jag hörde mitt namn i högtalarna gick jag in på banan.......för tidigt! Tänkte att nu har jag banne mig blivit diskad!
Fick backa och gå ut igen.
Sen var jag välkommen in.
 
Började med arbetstempo tölt. Gick inget vidare men jag red saktare än jag gjorde på fm. Formen var ännu mer instabil denna gång. Den var inte så hög men den var en blandning mellan lite för hög och lagom typ tror jag :D
Sen traven och hon satte av i en väldans stabil trav i bra fart. Skritten efter det kändes lika bra som på förmiddagen.
Sen tog jag galopp och den hade jag fått en kommentar på fm om att den var för flack så jag lyfte upp henne mer och hon rejsade iväg i mycket högre fart än hon gjort innan vilket gjorde det lätt med övergången till ökat tempo tölt som blev bättre än det någonsin blivit förut på tävlingsbanan :)
Stabil takt och hon höll tempot någorlunda högt hela vägen :) Duktig tjej.
Avslutade med traven då jag kände att jag nog skulle våga trycka fram henne ännu mer och det lyckades jag med :)
 
Gick ut från banan och fick mina poäng. Fick 7.6 av en domare och kände att nu är det kört, jag kommer inte kvala. Men de andra två gav mig 7.9 vilket resulterade i en slutpoäng om 7.8 och SM-KVAL!!!!!!!
 
Fy fasiken vad glad jag blev! Det motsvarar ca 5,3 i en FIPO-tävling och så högt har vi inte fått innan. Ville nästan börja gråta för Tyra är världens bästa häst!
 
Jag hade inte alls räknat med att kvala. Dels för att våra poäng inte legat så högt innan och dels för att hon varit skadad och en hel månad av träning i Juni och en bit in i juli gick förlorad. Hon har ju precis kommit igång ordentligt och som vanligt igen!
Var mest med för att det var kul. Nu blev det som det blev och det kunde knappt blivit bättre :)
 
Mormor och morfar var på besök från Sala och det var extra kul att det gick så bra när de var här :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: cia

va kul :D grattis!!

2012-07-31 @ 11:44:45
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se
Postat av: Clara

Grattis! riktigt bra jobbat! :D
och dessutom:
Vem var det som vann bloggtävlingen om ett hästporträtt egentligen? Kanske var det du! Kolla in hos oss under morgondagen så får du veta!

Mvh Clara på Tvistirni :)

2012-08-01 @ 00:04:41
URL: http://tvistirni.webblogg.se
Postat av: Fia

Åh, vad roligt, grattis! :D

2012-08-24 @ 01:38:19
URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0