Min häst är ingen leksak

Jag tänker ibland:
Visa mig din utrustning så ska jag tala om hur väl du sköter din häst.

Jag tror det stämmer en del. Säkert inte till 100% men nära. Min häst sköts inte som en porslinshäst, inte min utrustning heller för den delen. Men jag är väldigt noggrann. Både med skötseln, träningen och planeringen med Tyra. Hon förtjänar det allra bästa. Jag har ju tagit på mig ansvaret över henne. Det är jag som ska se till att hon har det bra.

Jag planerar hennes träning i stora drag långt i förväg så det blir regelbundet. Jag tycker att om man ska tävla och även åka på träningar som är krävande måste man hålla igång sin häst emellan också. Ska man kräva av sin häst att den ska kunna prestera så får man rida större delen av veckan. Allt annat är inte schysst mot hästen och skaderisken blir så mycket större.

Jag rider ca 5-6 dagar i veckan varierat. Ser till att planera så att hon inte rids ett hårt pass och sen står flera dagar och sen rider ett hårt pass och sen får hon stå flera dagar osv.
Vissa dagar får hon gå hårdare och andra lättare. Variation är viktigt!

Det går inte att rida sin häst hårt för tränare och sen rida hästen kanske en gång i veckan däremellan. Får heller inte så mycket respekt för folk som rider sin häst hårt ena halvan av året och sen låter den vila andra halvan. Sådana människor kommer ingenstans om de inte har en superhäst!

Kom att tänka på detta när jag läste ett inlägg i min kusins blogg www.jultis.blogg.se där hon skrev att hon avstått från en mindre tävling med sin hopphäst för att han inte blivit riden på en vecka. Trots att hon gärna ville och tävlingen var på hemmaplan. Tänk om alla kunde tänka på hästen i första hand och i te sig själva?

Ska man vinna tävlingar ska man också förtjäna det!

Nä min häst är minsann ingen leksak. Hon är min vän och hon behandlas därefter. Jag tar hand om henne och motionerar henne även om jag egentligen inte har tid, även om jag är trött, på dåligt humör, sjuk, även om det är dåligt väder osv osv för jag vet att när man har en häst kan man inte bara göra de "roliga" sakerna. De är ett ansvar att ha häst.


Kommentarer
Postat av: Julia

Intressant ämne du tar upp här.. Tror det är alldeles för många ryttare som i första hand tänker på sig själva och glömmer av att hästen är en levande, tänkande och kännande varelse..



Ofta räcker det nog att tänka på hur man själv hade känt eller mått i olika situationer och utgå ifrån det, hästar är inga maskiner.

Men samtidigt får man inte glömam bort att de är djur och inte människor, kan vara svårt att hitta den balansen ibland=)



Lite rörigt men du förstår nog vad jag menar?



Kram på dig och din fina Tyris=)

2012-02-15 @ 13:08:35
URL: http://jultis.blogg.se/
Postat av: Susanne

Va kul att ha snubblat in på din blogg! Nu kan jag se bilder på fina Tyra när som helst ju :) Lägger ett bokmärke genast!



MVH Susanne :)

2012-02-15 @ 15:51:28
URL: http://kveikja.wordpress.com
Postat av: Lotta Renérius

Så sant så, vi har ett stort ansvar om våra djur deras väl hänger på oss!!!!

2012-02-17 @ 11:52:04
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Mycket bra skrivet! En häst är verkligen ingen leksak som du skriver, utan en äkta vän och de ska verkligen behandlas därefter! :)

2012-02-17 @ 16:15:58
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Sara

Du har så rätt! Håller helt me dig!

2012-02-17 @ 19:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0