Träning för Thomas

Testade träna för Thomas Ekholm som har Svalbacka islandshästar. Deras hemsida kan man hitta på www.svalbacka.com.

Träningen var väldigt fokuserad på tävlingsvisning eftersom jag ska tävla på påsktävlingen annandag påsk på Säve :) Han gav mig väldigt mycket tips som jag nog alldeles säkert kommer ha användning för nästa måndag. Ska fokusera på att få Tyra avslappnad. Som det är nu så går hon väldigt mycket emot bettet i tölten när jag rider på vanligt tredelat eller rakt som jag måste ha i lättklass. Väldigt tråkigt är det för hon blir så styv och fokuserar mest på att lägga energi på att kämpa emot bettet och glömmer då av att arbeta rätt med kroppen. På pelhamstången går hon MYCKET bättre och kan slappna av på ett helt annat sätt.

Thomas satt upp en stund och testade Tyra. Jag älskar när ens tränare sätter sig på hästen och provar. Jag anser att de kan hjälpa en mycket bättre då när de själva känt på hästen från ryggen. Efter att han suttit där några varv och jag fått lite mer tips gick det mycket bättre. Jag ska leda med tygeln inåt i kurvorna utan att tappa yttertygeln för att på så sätt hjälpa henne i tölten till en bättre balans. Sen sa han även att jag kan försöka bredda mina händer lite och det kändes också bättre.

Jag fick svar på en viktig fråga jag klurat på. Vad jag egentligen som ryttare ska göra med min sits och inverkningar i tölt. Framförallt i ökad tölt. Jag ska inte göra för mycket helt enkelt.

I traven tyckte han att jag ska sitta ner när jag visar henne för hon slappnar av bättre då. Jag stör även henne mindre och hon ska hellre gå lite friare och avslappnat med rörelse genom hela kroppen än att jag ska samla upp henne för det blir lätt att hon mest knäcker av i nacken med förlorad rörelse genom kroppen då. Detta tips kommer hjälpa mig massa för detta tror jag verkligen på.

Bild på Thomas och Tyra och jag står och lyssnar :D


Kommentarer
Postat av: Susanne

Thomas bor inte så långt från mig, kanske skulle testa träna för honom? Han kommer regelbundet till min granne :)



Vi har ju samma grej med Snöggur och pelhamstång. Han får inte gå på vanliga bett. Vi har gjort så att vi helt enkelt tävlar öppen klass trots att vi egentligen borde va i lätt. Testa anmäl er till öppenklass istället så slipper du oron över hur det skall gå med vanligt bett! Det enda som händer är att man inte har nån chans att vinna, men man får ju poängen :) bättre poäng än om man skulle tjafsat med en missnöjd häst. :)



Kommer du till någon mer tävling uppåt Göteborg?

2012-04-05 @ 07:29:57
URL: http://kveikja.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0